Forretningsorden
Forretningsorden for Ældrerådet i Slagelse kommune 2018-2021
§ 1 Ældrerådets møder
- Der afholdes ordinært møde 1 gang månedligt, dog undtagen juli måned. Hvis mindst én over halvdelen af medlemmerne ønsker et ekstraordinært møde, afholdes dette.
- Møderne ledes af formanden og ved dennes fravær af næstformanden. Der vælges ordstyrer ved hvert møde.
- Beslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal blandt de fremmødte, dog er rådet kun beslutningsdygtigt, når mindst én over halvdelen af medlemmerne er til stede.
- Skriftlig afstemning skal gennemføres, hvis blot et medlem ønsker det.
- Der er mødepligt til rådets møder. Forfald meddeles formanden senest 2 dage før mødet.
- Møderne er ikke åbne for offentligheden.
- I december måned fremlægges forslag til mødedatoer og tidsfrister for medlemmerne for at få optaget punkter på dagsordenen.
§ 2 Dagsorden og referat
- Dagsorden udarbejdes af formanden, og den offentliggøres på kommunens hjemmeside under Politiker Web mindst 8 dage før ordinært møde.
- Medlemmerne kan få optaget punkter på dagsordenen ved henvendelse til formanden senest 12 dage før aktuelt møde.
- Hvis der er en meget presserende sag, orienteres formanden inden mødets start. Ældrerådet afgør, om den tilføjes dagsordenen.
- Formanden og ved dennes forfald næstformanden kan i hastesager disponere på rådets vegne – sagen sættes på dagsordenen på det førstkommende møde.
- Ved hvert møde skrives beslutningsreferat – referatet skrives og oplæses efter behandling af hvert punkt på dagsordenen.
- Ethvert medlem har ret til, kort, at få eget synspunkt indført i referatet.
- Mødereferat underskrives ved mødets afslutning.
- Referat offentliggøres på kommunens hjemmeside under Politiker Web – det samme er tilfældet for dagsordenen til møderne.
- Høringssvar offentliggøres på kommunens hjemmeside på Ældrerådets egen side.
§ 3 Opfølgning på rådets beslutninger
- Formanden sørger, for at de beslutninger, hvor rådet skal agere, bliver udført.
- Det er alene formand eller i dennes fravær næstformanden, der på rådets vegne kan forhandle med offentlige myndigheder.
§ 4 Arbejdsgrupper, råd, Danske Ældreråd og Regionsældreråd
Der er nedsat følgende arbejdsgrupper, der normalt består af 3-5 medlemmer:
- Teknik- og miljøarbejdsgruppe
- Økonomi - budgetarbejdsgruppe
- Sundhed- Forebyggelse- Kulturarbejdsgruppe
- Omsorgs-, pleje- og aktiveringsarbejdsgruppe
- Aktivitets- og Pr-arbejdsgruppe
- Kostarbejdsgruppe
- Hjemmesidearbejdsgruppe
- Ad Hoc arbejdsgrupper
Arbejdsgrupperne udpeger selv sin tovholder, og der udarbejdes dagsorden og beslutningsreferater til/fra møder.
I valgår nedsættes en valgarbejdsgruppe.
Der udpeges observatører til plejecentrenes bruger/pårørenderåd og aktivitetscentrenes brugerråd.
Der udpeges repræsentant og stedfortræder til indstillingsgruppe angående støtte efter §18 i serviceloven.
Der udpeges to medlemmer til Kostrådet i kommunen.
Der udpeges repræsentant og stedfortræder til Regionsældrerådet.
Der udpeges stemmeberettigede til repræsentantskabsmødet Danske Ældreråd.
Endvidere udpeges der medlemmer til referencegrupper o.l., hvis dette ønskes fra kommunen.
§ 5 Udtalelser til pressen om rådets arbejde
Det er alene formanden eller i dennes fravær næstformanden, der på rådets vegne kan udtale sig til pressen.
Rådets medlemmer kan udtale sig om arbejdet i rådet med loyalitet over for de beslutninger, der er truffet i Ældrerådet.
Alle medlemmer kan udtale sig om personlige synspunkter, men kan ikke tegne hele Ældrerådet.
Ved henvendelse til/fra pressen er formanden kontaktperson
§ 6 Ikrafttræden
Forretningsordenen behandles i Ældrerådsmøde den 27. februar 2018 og vil efter godkendelse være gældende fra 27. februar 2018.
Tonny Korndrup, Formand for Slagelse Ældreråd